Aan dit artikel van de Stichting OudZelhem werken mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Marinus Masselink

Marinus Masselink (1934–2019)

 
beeldhouwwerk Marinus Masselink 1 w Kunstwerk Marinus Masselink

Tentoonstelling Culturele Atlas Zelhem

 ZELHEM - In de galerie boven de bibliotheek toont de werkgroep Culturele Atlas Zelhem van 20 mei tot en met 16 juli 2022 kunstwerken, die in de loop van de jaren verzameld zijn: verworven of verkregen.

Het zijn werken, schilderijen of foto’s van veelal Zelhemse kunstenaars en het betreft vooral Zelhemse onderwerpen, zoals boerderijen, landschappen en de kerk. Bekende schilders van vroeger zoals Knaake, Derksen en Bouwmeester, maar ook kunstenaars uit onze tijd, hebben hier prachtig werk tentoongesteld.

Eén van de actieve mensen voor alles wat met cultuur in Zelhem te maken had, was Marinus Masselink. Hij is in 2019 overleden. Hij was een getalenteerde amateur houtbewerker. Enkele voorbeelden daarvan zijn in de tentoonstelling te zien. Een interessant werk is geschonken door de familie.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Wijnand Schoemaker.

 

Wijnand Schoemaker.


Van 
Wijnand Schoemaker als beeldhouwende zoon van Henk Schoemaker is helaas nog geen werk bij de Culturele atlas aanwezig.

Wijnand heeft voor de gemeente Zelhem diverse beelden vervaardigd. Een heel bekend beeld van zijn hand is de beeltenis van Smoks Hanne.

Als kind was Wijnand Schoemaker altijd al in de weer met potlood en papier. Zo fanatiek zelfs dat zijn normale schoolwerk eronder leed. Met een schooladvies LTS leek zijn carrière voor een groot deel bepaald, maar door zijn tekencapaciteiten belandde hij toch op de Kunstacademie, waar hij het vervolgens helemaal niet naar zijn zin had. Hij besloot naar Duitsland en Oostenrijk 'uit te wijken' om daar een opleiding tot vakman-beeldhouwer te volgen. Dit werd een succes en terug in Nederland begon hij, met zijn vader Henk Schoemaker als inspiratiebron, vol overgave aan het maken van beelden, waarbij de gemeentelijke opdracht om beelden van spelende kinderen te maken mooie kunstwerken voor het Zelhemse dorp opleverde. Wijnand noemde zichzelf geen kunstenaar, maar vakman, die, om de kost te verdienen, beelden maakte. In die tijd ontstond ook het beeld van 'Smoks Hanne', de Zelhemse heks, die, met één klomp en achterstevoren gezeten op een bezemsteel, over het dorp zweefde.

Hersenbloeding
Een hersenbloeding (op 36-jarige leeftijd) leek een eind te maken aan zijn creatieve mogelijkheden, want hij liep een rechtszijdige verlamming en afasie op. Maar Wijnand kon zich niet bij een passief en afhankelijk leven neerleggen en na een langdurige en intensieve revalidatie was hij weer in staat om, nu met zijn linkerhand, te creëren. Een bevriend ondernemer had wel een plekje in zijn bedrijfshal, dat kon dienen als atelier en Wijnand ging, met vallen en opstaan, aan de slag. Glas graveren, boetseren en vooral ook tekenen. De mooiste opdracht kreeg hij van revalidatiecentrum Klimmendaal, de plek waar hij zelf het revalidatietraject had doorlopen, om een beeld te maken dat een plek moest krijgen bij de ingang van de nieuwbouw. Het werd een drieënhalf meter hoog 'zelf'-beeld, de linkerhelft in robuust brons en de rechterhelft in fragiel glas.

Steen
Het liefst wilde Wijnand weer met steen werken. Maar voor het werken aan keihard natuursteen heb je beide handen nodig en dus ontwikkelde hij technieken om met lichtere steenachtige materialen te kunnen werken. Zo werden Ytong-blokken aan elkaar gelijmd en verwerkt. Aanvankelijk leek dit succesvol, maar hij moest toch ook erkennen, dat al die technieken een zware wissel trokken op zijn lichaam. Steeds weer moest hij een stapje terugzetten. Na de aanvankelijke teleurstelling kwam hij tot een tweede conclusie. Hij had zijn oorspronkelijke creatieve bron, het tekenen, onterecht naar de achtergrond geschoven. Wellicht was het tijd om het idee van 'kostwinner' los te laten en volledig te gaan voor het creëren, de Kunst, maar met een eigenwijs creatief brein weet je het nooit helemaal zeker.

S 1 wijnand schoemaker 1990Wijnand Schoemaker in 1990. Foto: archief Oudzelhem.
S Timmerman schaafbank. 1992 Wijnand

Een beeltenis van een timmerman gemaakt in 1992.Foto: archief Oudzelhem.
S Smoks Hanne 1 beeld
Wijnand  aan het vormgeven aan Smoks Hanne. Foto: archief Oudzelhem.
S W 2 het totaal Smoks Hanne op paal

Snmoks Hanne op haar eerste plek in de Stationsstraat bij de VVV. Nadat de VVV verhuisde naar het voormalige stationsgebouw bij de Brink, ging Smoks Hanne ook daar mee naar  toe en kwam aan de gevel te zitten. Foto: archief Oudzelhem.

Hieronder een paar beelden van kinderspelen gemaakt door Wijnand Schoemaker welke in Zelhem geplaatst zijn.

S Wijnand Petje bal
Petjebal. Wijnand Schoemaker. Beeld in Dolomiet.
Foto: archief Oudzelhem.

S Wijnand Schoemaker Knikkerend Jongetje Zelhem
Knikkerend Jongetje. Wijnand Schoemaker beeld in Dolomiet 1995
Foto: archief oudzelhem.

S wijnand Paalklimmen Platsoenstraat
Paalklimmen. Wijnand Schoemaker. Beeld in Dolomiet.
Foto: archief Oudzelhem.

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhemwerken mee:  Harry Somsen
Ruud Zaagsma
Kunstenaar:  P. Jansen   

 

Piet Jansen.




OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Lambertikerk, zeefdruk uit 1985. Gelimiteerde oplage in drie kleuren.
Gemaakt bij Reclame Studio Zelhem samen met Ruud Zaagsma.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen. 


Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.

Kunstenaar: Henk Schoemaker.

Henk Schoemaker 1931-2006

Henk schoemaker is bekend om zijn houtsnijwerk.
Van deze kunstenaar is helaas nog geen werk bij de Culturele Atlas Zelhem.


S schoemaker h 1

Henk Schoemaker op de braderie in 1985. Foto: archief Oudzelhem.


S Henk in de werkplaats 2002 Henk Schoemaker  in 2002. Foto: archief Oudzelhem.

 4 beelden gemhuis.
Houtsnijwerk serie beelden gemaakt voor het gemeentehuis in Zelhem.
Nu te zien bij Museum Smedekinck in Zelhem. Foto: Archief Oudzelhem.
S 1986 Zon en maan voor loge.

1986 Zon en maan voor een Vrijmetselaars loge. Foto: archief Oudzelhem.
S Vrijmetselaars loge 1986 Zon en maan
De beelden in de Loge. Foto: archief Oudzelhem.
S Kerk aankleding

Kerk aankleding met houtsnijwerk van Henk Schoemaker. Foto: archief Oudzelhem.

S Klompenmaker 1994 Afbeelding van een klompenmaker in hout. Henk Schoemaker 1994
S Detail grenen kast kolom
Detail van een grenen kastkolom. Henk Schoemaker. Foto: archief Oudzelhem.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Hans Verholt.

 

Hans Verholt (*1935)

Hans Verholt is in 1935 geboren in Ulft. Na zijn studie “Industrieel ontwerpen”te Eindhoven is hij gestart met een eigen ontwerp bureau in Ulft. Talloze ontwerpen zijn in productie genomen door Nederlandse en buitenlandse bedrijven. Ook veel Achterhoekse bedrijven zoals Lundia en Deco maakten gebruik van zijn ontwerpen.

Na zijn verhuizing in 2000 naar Doetinchem kon hij veel meer tijd vrij maken voor zijn altijd gebleven passie “tekenen en schilderen”. Hij vindt zijn inspiratie in de natuur, maar tekent en schildert ook naar model. Jarenlang volgt hij de schildersworkshops in de Gruitpoort te Doetinchem. Ook maakt hij deel uit van de Zelhemse teken-en schildergsgroep die zomers ergens buiten bijeenkomt om er samen te schilderen. Zijn werk is in grote lijnen opgezet en ook het kleurgebruik is uitbundig in zijn vaak zomerse onderwerpen en ook abstracte werken.



OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Boerderijtje aan de Aaltenseweg in het groen. Hans Verholt. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Jacqueline van Rijn.

 

Jacqueline van Rijn. (*1942) 

“Als kind, geboren en getogen in Den Haag, was ik al graag bezig met mijn verfdoosje en kleurpotloden. Ik heb daar verder niet veel mee gedaan, totdat ik in Zelhem bij het schildergroepje van de "Vrienden van de Galerie" kwam en het weer een beetje oppakte. Af en toe volgde ik een cursus of workshop en geïnspireerd door mijn kleinzoon, die in 2008 werd geboren, maakte ik van hem mijn eerste portrettekening “. “Gaandeweg ben ik me steeds verder gaan toeleggen op het tekenen/schilderen van portretten en vind het elke keer weer een uitdaging om mensen in hun eigenheid op papier te krijgen. Het is leuk om te doen en ........als het lukt geeft het veel voldoening!” Jaqueline maakte in opdracht van de Culturele Atlas Zelhem in 2014 een portret van de waarnemende burgemeester Henk van de Wende. Waarnemer van 01-09-2002 tot het opgaan van de gemeente Zelhem in de gemeente Bronckhorst op 01-01-2005

CAZ 40a Jacqueline van Rijn Henk van de Wende Portret Henk van de Wende voormalig burgemeester, pastel door Jacqueline van Rijn.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
kunstenaar. F. Jansen. 

Frits Jansen.  (1919-1999)

Veel mensen in Doetinchem herinneren zich Frits Jansen als de stug rokende, zachtaardige kunstenaar, die een enorme voorraad tekeningen, linosneden en schilderijen achterliet toen hij in 1999 stierf.

Frits Jansen werd in 1919 op oudejaarsdag in Deventer geboren en groeide op in Steenwijk, waar hij de HBS bezocht. Daar werd zijn tekentalent opgemerkt door de tekenleraar en schilder J. Brante, die de jeugdige Frits een tijdje onder zijn hoede nam.

Na de middelbare school verhuisde de familie Jansen naar Doetinchem, waar de vader van Frits leraar werd aan de technische school. In 1938 werd Frits leerling aan de kunstacademie in Arnhem. Hij koos de schildersklas waar hij tot 1943 les kreeg van kunstenaars als Gerard van Lerven en Hendrik Valk. In 1943 werd Frits Jansen het diploma vrije schilderkunst uitgereikt.

Naast tekenaar en schilder was Frits Jansen ook een verdienstelijk pianist en een groot jazzliefhebber. Kort na de Tweede Wereldoorlog was hij mede-initiatiefnemer van een serie cabaretvoor stellingen in de toenmalige Societeit in Doetinchem.

Na het behalen van de akten handtekenen en handenarbeid vestigde hij zich als vrij kunstenaar in Doetinchem. Hij slaagde er echter niet in met zijn kunst voldoende geld te verdienen om zijn kinderrijk gezin te kunnen onderhouden. Met frisse tegenzin ging Frits Jansen dan ook op diverse scholen les geven in tekenen en handenarbeid. Daarmee verdwenen de geldzorgen uit zijn leven, maar zijn huwelijk strandde en jarenlang leidde hij een sober kunstenaarsbestaan in Arnhem.

In de loop van de jaren tachtig kwam hij terug naar Doetinchem om in het oudershuis aan de Heuthorststraat te gaan werken en aanwezig te zijn bij zijn hoogbejaarde moeder.  Hij tekende veel en haalde de banden met zijn oude vakgenoten weer aan. Met hen trok hij door de Achterhoek en naar Frankrijk om te tekenen. Langzaam maar zeker verloor hij zijn belangstelling voor het schilderen. Met moeite schilderde hij in 1984 zijn laatste stilleven in olieverf. Zijn Zelhemse zeefdruk maakte hij nog in 1985.

Lichamelijk ging het Frits Jansen niet voor de wind. Het roken eiste een zware tol. Reumatische aandoeningen sloopten zijn handen, waardoor het tekenen en het pianospelen steeds moeilijker werden.

Zijn laatste levensjaren bracht hij voor een groot deel door in het ziekenhuis, waar zijn kunstvrienden hem tot het laatst trouw bleven bezoeken.

 

Frans Storm door Frits Jansen

Frans Storm in 1947 geschilderd door Frits Jansen. Olieverf op triplex, 50x40cm.
Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Zelf portret Frits Jansen 1968 Foto HS
Zelfportret Frits Jansen 1968. Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee:Harry Somsen.

Kunstenaar: Erna Peters- Schreibeld.

 

Erna Peters-Schreibeld (* 1963) 

Erna Schreibeld is in Laren GLD geboren en heeft vanaf haar derde jaar tot haar trouwen in Borculo gewoond. In 1983 is zij getrouwd met Han Peters en zijn zij in Zelhem komen wonen. Samen hebben zij een dochter Francis. In 2000 is zij bij de Boerderij begonnen met een cursus pastel. Daar kreeg zij les van Gerry Olthof en Hanny Mulderij. Een paar jaar later in september 2004, heeft zij meegedaan met een expositie van de Culturele Atlas Zelhem waar een jury en het publiek konden beslissen welke werken door de Culturele Atlas Zelhem zouden worden aangekocht. Haar werk De ree won de publieksprijs. De Culturele Atlas Zelhem kocht dit werk aan. Bij Sabine Jahnke in de Heelweg heeft zij verschillende teken en schildercursussen gevolgd. Van naakt tot landschap schilderen. Vanaf 2006 volgde zij jaren een cursus olieverf schilderen bij Joke Brussen in Gaanderen. Het liefst schildert zij paarden, maar ook stillevens en landschappen vind Erna heerlijk om te doen. Tijdens de Gelderlander Kunstprijs in 2013 ontving viel haar werk in de prijzen.

CAZ 39a Erna Peters Schreibeld de Ree
De Ree schilderij van Erna Peters- Schreibeld,
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Quatrebras Bielemansdijk schilderij van Erna Peters- Schreibeld,
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Theo Gemmink.

 

Theo Gemmink (*1935) Winterswijk 

Theo Gemmink is in Etten (gemeente Oude IJsselstreek) geboren. Hij is begonnen als huisschilder en via de ontwerpafdeling bij het toenmalige “Misset” in het technisch onderwijs verzeild geraakt als leraar reclametekenen, handvaardigheid en techniek. Door avondstudie enkele onderwijsbevoegdheden behaalt, waaronder M.O. schoonschrijven (Kalligrafie). Na zijn vervroegde uittreding is hij zich meer gaan toeleggen op schilderen en tekenen in een wat vrijere vorm. Is sinds 1963 woonachtig in Winterswijk. Hij schilderde samen met het groepje ”Vrienden van de Galerie” uit Zelhem.


 OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Interieur van de Lambertikerk, Acryl schilderij, Theo Gemmink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

CAZ 18c Aquarel Kerktoren inwendig T.Gemmink

Deur van de kerk naar de toren ingang.Theo Gemmink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

CAZ 18d sacramentshuisje Lambertiekerk. T.GemminkAquarel schilderij sacramentshuisje,Theo Gemmink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

CAZ 18e Lamberti kerk achteringang. T. GemminkLambertikerk uitgang naar het Leerhuis. Theo Gemmink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

 

 

Aan dit artikel van de stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Anne Pera.

 

Anne Pera (* 1952) 

Anne werd geboren in Grootegast. Opleiding: Rechtenstudie Universiteit Nijmegen. Werkte als notaris in Zelhem. Als fotograaf actief in clubverband, lid van de Fotoclub Blik. De periode, die hieraan voorafging, was een periode van het op geëigende tijden maken van vakantie- en familiekiekjes. Na het volgen van de fotocursus in de Gruitpoort te Doetinchem werd de noodzakelijke verdieping en techniek bijgebracht. In 2008 startte een club van zeven personen met de Fotoclub Blik, waarbinnen op een kritische wijze het maandelijks resultaat door collega-fotografen werd beoordeeld. In 2010 heeft de fotoclub haar eerste expositie gehad in Zelhem. Daarna volgden andere plaatsen in de regio. De persoonlijke voorkeur gaat uit naar natuur- en landschapsfotografie in binnen -en buitenland.

 CAZ 38a Anne Pera Aaltenseweg

Foto Aaltenseweg gemaakt door Anne Pera. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen
Kunstenaar: Henk Disbergen

Henk Disbergen. (* 1949)

Henk Disbergen is geboren in 1949 en woonde van 1976-1985 in Zelhem. Hij was tennisleraar o.a. in Zelhem en Nijmegen. Als amateurschilder heeft hij meegedaan aan de tentoonstelling van de Culturele Atlas Zelhem in 2004 met het schilderijtje “Berkenhof”. Deze tentoonstelling werd gehouden in de galerieruimte boven de bibliotheek.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huis Berkenhof aan de Meeneweg, olieverf. Henk Disbergen.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

 

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Ootmarssen van, B.

 

B. van Ootmarssen (*1945) Lochem 

“Ik heb een groot deel van mijn leven in Eemnes gewoond. In het Eemland en in het Gooi heb ik veel geëxposeerd. Sinds 2000 ben ik weer in mijn geboortestad Lochem komen wonen. Vanaf mijn prilste jeugd tekende ik al. In die tijd heb ik gedurende een korte periode bij een tekenclub onder bezielende leiding van kunstschilder Stolp in Hilversum portretten nar model getekend. Mijn bouwkundige opleiding levert mij veel profijt op bij de techniek van het tekenen en het maken van de composities. Mijn voorkeur gaat uit naar realistisch werk, zogezegd in het veld gemaakt of naar model. Ik probeer om het onderwerp gelijkend, met oog voor detail, weer te geven. Vele technieken pas ik toe bij het tekenen, zoals potlood, krijt en inkt. Verder maak ik aquarellen en ik schilder in olieverf en acryl. Met deze technieken probeer ik de sfeer en de uitstraling van het onderwerp naar zijn eigen aard te versterken. Ik heb geen specifieke voorkeur voor bepaalde onderwerpen, zij zijn mij allen even lief, zoals stillevens, portretten, mensen, gebouwen, steden, landschappen en zo meer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA          Aquarel Baakse hoeve, B van Ootmarssen.  Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen
Kunstenaar: Gerda Wisselink.

 

Gerda Wisselink (*1945) Hengelo Gld. 

Als een van de dochters van de Heide Smid in de Halle Heide, begon Gerda al jong te schilderen. Eerst met het decoreren van kleine objecten zoals het afbeelden van boerderijen op niet meer gebruikte melkbussen. Hierdoor leerde ze goed kijken en alles tot in de kleinste details weer te geven. Tijdens haar huwelijk met hindernissenbouwer Schuurman, werkte ze mee in hun eigen zaak, waar ze aparte motieven op de hindernissen schilderde. Na het huwelijk verhuisde Gerda naar Varssel in het buitengebied van Hengelo Gld. waar zij aan de Reerinkweg 1 een eigen atelier- galerie F 87 met de oude huisnummer aanduiding, startte. Gerda heeft les gehad van Bob Tomanovic en werkt sinds 2002 als zelfstandig kunstenaar. Zij schildert met acryl en aquarelverf en gemengde technieken, soms figuratief, soms abstract. Gerda geeft les in haar atelier/galerie omringd door en prachtige tuin met wilde bloemen in Varssel, waar ze samenwerkt en exposeert met haar eveneens artistiek getalenteerde dochter Joyce en schilder/keramist Piet Puthaar uit Zelhem.

 

 CAZ 45a Gerda Wisselink Veenhuisje

Veenhuisje Halle. olieverfschilderij door Gerda Wisselink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.Foto: H.M. Somsen.

CAZ 45b Gerda Wisselink Collage
Collage  Zelhemse monumenten door Gerda Wisselink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

CAZ 45c Gerda Wisselink Coops molen Halle
Coopsmolen Halle, olieverf schilderij door Gerda Wisselink. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Henk Ooijman.

Henk Ooijman (1937 - 2015) 

Henk Ooijman is in Zelhem geboren als zoon van een woninginrichter. Hij studeerde binnenhuisarchitectuur. Bij deze studie leerde hij omgaan met kleuren en kwam zo in de schilderkunst terecht. Hij ontwikkelde zich tot een meer dan getalenteerde persoonlijkheid: hij gaf les in tekenen en schilderen en schreef in de streektaal , verhalen en gedichten. Hij is vooral bekend geworden door onder andere zijn verhalen over de kruidenvrouw en legende Smoks Hanne en haar zoon Plaggen Hendrik. De verhalen over de kruidenvrouw bestonden al veel langer, maar Henk gaf de legende een gezicht en bedacht Plaggen Hendrik erbij. Hij schreef uiteindelijk hier twee boeken over en vertelde zijn verhalen o.a. op radio Ideaal en in het boek Zelhem 1200 jaar. Hij was jarenlang regisseur van Toneelvereniging “de Meene”. Voor dit regisseurschap heeft hij in 1996 een Koninklijke onderscheiding gekregen: Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

CAZ 36a H. Ooyman Landschap Aquarel
 Landschap aquarel, Henk Ooijman. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.
Foto: H.M. Somsen.

CAZ 36e Henk Ooyman DennenlustPentekening vann de Lambertikerk, Henk Ooijman.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

CAZ 36e Henk Ooyman Dennenlust
Pentekening van de Zuivelfabriek Erica.  Henk Ooijman.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.
CAZ 36e Henk Ooyman Dennenlust

Zuivelfabriek Erica, Henk Ooijman. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.
Foto: H.M. Somsen.

CAZ 36e Henk Ooyman Dennenlust
Rusthuis Dennelust, Henk Ooijman. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.
Foto: H.M. Somsen.

1 4
Diverse tekeningen Henk Ooyman. Foto Coll. H.M. Somsen.
Dit werk is niet in het  bezit van de Culturele Atlas Zelhem

P1040053 Dochter

Portret van dochter D.N. Ooyman in 1985. Foto Coll. H.M. Somsen.
Dit werk is niet in het  bezit van de Culturele Atlas Zelhem




Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Corrine Veen.

 

Corinne Veen (*1967)
Corinne Veen werd geboren in Hellevoetsluis, waar zij op school al veel tekende. Toch koos zij voor een studie psychologie in Amsterdam en werkte als coach en adviseur in het bedrijfsleven. Met haar man en vier kinderen verhuisde zij in 2007 via Groningen naar Zelhem. Psycholoog, maar nu zich volledig richtend op schilderen met als specialisatie portretten van mens en dier. En lesgeven in haar eigen atelier aan huis. Het schilderen zit in haar huid. Ze kan er niet omheen. Het is een passie en telkens een uitdaging. Met verve haalt ze het unieke karakter naar boven. Het is de herkenning die menig opdrachtgever verrukt doet zijn over de in opdracht voltooide werken. Uniek moet het zijn, herkenbaar, absoluut gelijkend, maar wel met een schildertoets en veel dynamiek. Het maakt de kunst van Corinne Veen tastbaar en bijna 3-dimensionaal. Aquarel is haar specialiteit. Een medium dat een lichtsterkte in zich heeft wat zich niet gemakkelijk laat evenaren door olieverf en acryl. En een duurzaamheid die met de huidige productiemethoden en materialen hoger is dan die van de voornoemde soorten. Bovendien ook nog eens de moeilijkste techniek. Kortom: kunstig, en vooral: zeer dierbaar.

CAZ 43a Corine Veen Henk Aalderink                               Portret oudburgemeester H. L. Aalderink, in aquarel gemaakt door Corrine Veen.
                                      Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

 

 

 

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Gerrie Olthof -Klein Bleumink.

 

Gerrie Olthof-Klein Bleumink (*1946-2019) 

Vanaf haar geboorte was zij woonachtig in Zelhem. Al snel bleek, dat haar creatieve kanten sterk aanwezig waren. Iets uitbeelden of creëren met haar handen lag haar meer dan het lezen van boeken of het schrijven. Als kind tekende zij al veel terwijl ook fotograferen haar interesse had. De eerste serieuze stap op het pad van de kunst, was een boetseercursus bij Galerie Dame te Halle. De beeltenissen staan op diverse plaatsen. Vanaf 1985 heeft ze verschillende technieken beoefend zoals aquarel, pastel en olieverf. Haar voorkeur gaat uit naar pastel en olieverf. Sinds eind jaren ‘90 geeft ze als vrijwilligster teken- en schilderles aan leerlingen van “de Boerderij” in Zelhem. Om haar “traditioneel ambachtelijke olieverftechniek” verder te ontwikkelen heeft ze les gehad op de Hagense School van Galerie Marian Merk te Doetinchem. De resultaten van haar aanwezige creativiteitsdrang in de verschillende technieken uiten zich in de creaties van vele schilderijen, voornamelijk landschappen, stillevens en karaktervolle gezichten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zelhem Boelekeerlspad, pastelkrijt. Gerrie Olthof-Klein Bleumink.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Frans Storm.

 

Frans Storm (1905-1998) 

Frans Storm werd op 4 maart 1905 in Amsterdam geboren en komt uit een gezin van 9 personen. Na de lagere school werd hij huisschilder, want er moest geld verdiend worden. Frans tekende graag en volgde een teken- en schildercursus in Wognum bij Hoorn. In 1922 verhuisde hij als huisschilder naar Gendringen en in 1929 naar Zelhem waar hij naast huisschilder bij Jan Abbink aan de Kerkweg, veel tekende en waar hij zijn eerste schilderijtjes ging maken. Bij gebrek aan linnen, prepareerde hij karton of suikerzakken. Hij was één van de weinige kunstschilders die zijn eigen verven maakte. De kleuren werden zijn grote kracht. Hij ontmoette toen ook de Zelhemse kunstschilder Herman Knaake en ook zijn toekomstige vrouw Mary waarmee hij in 1933 trouwde.

Koningin Wilhelmina kocht in 1938 twee werken van Frans Storm aan.
Op 17 maart 1941 werd: “De Doetinchemse Kunstkring” opgericht waarvan Frans lid werd en bleef tot vlak na de oorlog. Daarna vertrok het gezin naar Doetinchem en is hij huisschilder af want zijn vrouw zorgde met haar pension voor de inkomsten. Afgezien van enkele lessen van Otto Hanrath was hij als kunstschilder autodidact. In de loop der jaren heeft hij onvermoeid naar een eigen stijl gezocht, van impressionist via expressionist naar abstract. Als natuurliefhebber zocht hij de schoonheid van het Achterhoeks landschap.

Frans Storm, wapperende haren onder een Franse baret, was een zachtaardig man, die echter ook koppig en principeel kon zijn en beslist geen concessies deed als het om zijn werk ging. Een man die open stond voor weloverwogen kritiek, maar zich door niemand iets liet aanpraten.
Frans en Mary woonden met hun twee dochters sinds 1945 eerst aan de Ds. van Dijkweg en daarna aan de van Entstraat in Doetinchem. Zijn prachtige atelier aan de Ds. van Dijk bij de woning werd gesloopt, maar een goede vriend zorgde ervoor dat hij achter zijn nieuwe huis een nieuw atelier kwam. het was voor Frans wel wennen aan zijn nieuwbouw omgeving. "Het is hier ingesloten en ik mis de ruimte en de vrijheid".

Frans  schilderde later ook in Frankrijk en in de Scandinavische landen. Frans was één van de weinige kunstschilders uit onze regio met een reputatie die tot buiten de landsgrenzen reikte. Er waren veel exposities, niet alleen in Nederland, maar o.a. ook in Parijs. Frans Storm overleed op 12 november 1998 te Doetinchem.


OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Olieverf schilderij van de Wittebrink molen door Frans Storm.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Achteringang van de Lambertikerk voor 1945.  Aquarel door Frans Storm.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

w N.H
Voorzijde  van de Lambertikerk voor 1945  door Frans Storm.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

 Frans Storm door Frits Jansen
Frans Storm in 1947 geschilderd door Frits Jansen. Olieverf op triplex, 50x40cm.
Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Kerk1946 Frans Storm NH Kerk achterzijde
Litho Achterzijde Lambertikerk Zelhem 1946 naar een ansichtkaart uit 1917
door Frans Storm, 45x35 cm met lijst. Foto Coll. H.M. Somsen 
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Zelhem Hengeloseweg naar Markt
Zelhem, Hengeloseweg naar de Markt 1929, door Frans Storm, zijn 1e schilderij
Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Bos met ven Frans Storm

 Bos met ven 1940 door Frans Storm.  Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Jongen met paarden 85x95cm

Jongen met paarden 85x95cm door Frans Storm,1975. Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.

Mensen en dieren 75x85cm Mensen en dieren 75x85cm door Frans Storm, 1967.  Foto Coll. H.M. Somsen
Dit werk is niet in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.



Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Jaap van Norden.

 

E. Jaap van Norden (* 1951) 

Jaap van Norden is geboren in 1951 op het eiland Sumatra en is toen hij al een potlood kon vasthouden, geïnspireerd door een schilderende oma, gaan tekenen. Door veel en goed te kijken heeft hij, naast veel oefenen, zich uiteindelijk de titel 'autodidact' kunnen aanmeten, zoals hij het zelf noemt: een zelfgeleerd schilder. Zijn voorliefde gaat uit naar imaginary realism, surrealisme en steampunk, met wat flirts naar portret, wandschilderen, illustraties en natuur. Hij schildert voornamelijk met olieverf. Naast schilderen, probeert hij sinds zijn tienertijd de medemens te ontspannen met muziek (in diverse bands gespeeld) en na 40 jaar ING, ook nog door middel van massages. Ook 'prutst' hij graag, naast rustig motorrijden, aan oude auto's en is hij in 2016 een pick-upeend aan het maken, zijn tweede.

 CAZ 34a E. Jaap van Norden Buursink molen

 De Buursinkmolen aan de Doetinchemseweg, olieverfschilderij van Jaap van Norden.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.
CAZ 34b E.Jaap van Norden WisselinkmolenWisselink molen in de Velswijk, olieverfschilderij van Jaap van Norden.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: B. van Soest-Roenhorst.

 

B. van Soest – Roenhorst (1929- 2011) Zelhem 

Dien Roenhorst is altijd erg betrokken geweest bij de natuur met alle seizoenen die we rijk zijn. Alles wat groeit en bloeit, was voor haar ieder jaar weer een belevenis om van te genieten. Zij is van kinds af aan erg geïnteresseerd geweest in alles wat met kunst te maken had. Als kind was er niet veel te koop en moest zij best creatief zijn om allerlei speeltjes te maken. “ Als het niet voor je zelf was dan voor je broertjes of zusjes”. Wat haar schilderscarrière betreft heeft zij midden jaren 60 al eens een cursus tekenen en olieverf schilderen gedaan, maar in de praktijk had zij te weinig tijd om het te beoefenen, dus de spullen bleven in de kast staan. Begin 1970 heeft zij geboetseerd bij de familie Dame in Halle. “Dat was echt iets om je in uit te leven.” Daarna een tijdje rust op dit gebied. In het jaar 1994 is zij begonnen met een cursus aquarellen en op deze manier heeft zij de gelegenheid gehad om zich te ontplooien en met veel plezier schilderde zij nog tot haar overlijden.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA          
Kleuren palet van de Achterhoek 2001: Stationskoffiehuis, aquarel door B. van Soest-Roenhorst.
Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem. Foto: H.M. Somsen.

 

Aan dit artikel van de Stichting Oud Zelhem werkt mee: Harry Somsen.
Kunstenaar: Jan van Noort.

 

Jan van Noort (1934-2017) 

“Geïnspireerd door mijn directe omgeving, het atelier van Gijsbertus Derksen ( zie pagina 18) in onze achtertuin, maar ook door de portretten van C.A. Kuypers, die voor ons in de dokterswoning van Zelhem aan de Burg. Rijpstrastraat 9 woonde, ben ik na mijn werkzaam leven als huisarts gaan aquarelleren, niet als enige hobby, maar toch aardig intensief, met als resultaat dat er af en toe geslaagde producten ontstonden, waarvan het badhuis aan het Pikgat (in het Wolfersveen) er één is.

CAZ 33a noort 1Badhuisje Wolfersveen aquarel Jan van Noort. Dit werk is in bezit van de Culturele Atlas Zelhem.